కర్మవశాదేవ తయో రేష సంకల్పః ప్రకృతి పురుషయోః. తదనురూ పైషా జీవ సృష్టిః అత ఏవ పార్వతీ పరమేశ్వరౌ పితరౌ గణేశస్య ఇతి ప్రతీతిః పురాణ వాఙ్మయే. జీవస్యై వాయం సంకేతో గణేశ్వర ఇతి. భూత భౌతిక ప్రపంచ ఏవ గణః. శరీర మనః ప్రాణేంద్రియ సంఘాతోవా. తస్యాయ మీశ్వరః తతధిష్టాతేతి కారణాత్.
ఏత దధిష్ఠాతృత్వమే వాస్య బంధ హేతుః. తద్వారే ణైవాసౌ కర్తా కర్మాణి కరోతి భోక్తాచ తత్పలం భునక్తి సుఖ దుఃఖాది. కర్తృత్వ భోక్తృత్వే మనః ప్రాణకృతే. తౌచ మనః ప్రాణె పితృభ్యామేవ సంక్రాంతా వస్మిన్. జ్ఞాన శక్తిః పితా. క్రియా శక్తి ర్మాతా. త ఏవ జ్ఞాన క్రియే మనః ప్రాణ రూపేణా వతీర్ణే కుమారే స్మిన్. కింత్విమే న పరిపూర్ణే యథా మాతా పిత్రోః. పిండ మాత్ర పరిచ్ఛిన్నే. అత ఏవ తాభ్యాం ప్రకల్పితం విహితాం శ్రియం విస్మృత్య కేవల మిదం గణాధిపత్యం ప్రాప్తః.
గణోస్య కేవల మయం సంసార ఏవేతి వర్ణితః. తదనుగుణ ఏవాస్య మహాన్ కాయః సముత్పన్నః తత్సదృశంచ తుండం. శ్రవశ్చక్షుషీచ. దంతోపి ఏక ఏవ న ద్వౌ. అధ స్తా దేశం వాహనం. సోపి మూషికః. కిమస్య తాత్పర్యం. చపలస్వభావో హి మూషికః. తమధిష్ఠాయ వర్తతే అస్య మనః. గజ ఇతి అహంకారస్య చిహ్నం. అహం కర్తా జీవః స ఏవ చాపల్యవతా చేతసా యద్యత్పశ్యతి నామ రూపాది లోకే తత్తత్ సుఖ లిప్సయా భుంక్తే. తేన తుందిలోస్య కాయస్సంవృత్తః. శ్రుతి ర్భహుళా. చక్షుషీ సంకుచితే. యేన శృణోత్యేవ న తత్త్వం పశ్యతి. అపశ్యన్ ఆముష్మికం శ్రేయః ప్రేయో రూప మైహిక మేవాభి నివిశతే దృష్ట్యా. తస్యాః సంకేతః ఏకో దంతః. ఏవం ప్రవర్త మానస్య అస్య సహాయాః కేవా అన్యే భవేయుః భూత భౌతికాది వాసనా రూపాన్ గణాన్ ముక్త్యా. అతస్తేషా మేవ సాంగత్యం కృతవా నయం. పితృదత్తాం జ్ఞానేశ్వర్య సంపత్తిం విస్మృతవాన్. యదల్పాల్ప మవశిష్టం త దేతేభ్యః సహాయే భ్యో విభక్తవాన్. తతశ్చ కామేశ్వర ముఖాలోక కల్పిత శ్రీ గణేశ్వరా ఇత్యత్ర ఆద్యంతా కారావర్డ్లో పరిగృహ్య సంసార కారా మేవ ప్రవిశ్య తత్రైవ నియంత్రితో బభూవ. ఇయమేవ నియంత్రణా శక్తేః తిరోధాన మితి భంగ్యంతరేణ అభిధీయతే.
తిరోధాన దేతస్మా దపక్రమ్య పునః జగన్మాతు రనుగ్రహ పాత్రో యదా భవితు మిచ్ఛే దసౌ గణేశ్వరో మహా గణేశ్వరః స్యాత్. భూత గణ సంసర్గా దుగ్భ్రాంతో
Page 15